نظر بدهید |
امام خمینی مسلمانی شیعه مذهب وسخت معتقد به وحدت امت اسلام( قطع نظر از گرایشهای مذهبی آنان ) درمقابل استعمارگران و دشمنان اسلام بود. قیام اصلاح طلبانه امام وپیامهای او تنها به جامعه ایران و دیگر جوامع اسلامی محدود نمی شد از اینرودر اغلب پیامهای عمومی خویش مستضعفین و ملتهای در بند جهان سوم را به قیام علیه مستکبرین فرا می خواند. امام خمینی بارها تأکید میکرد که انقلاب اسلامی با هدفهای سلطه گرایانه سران و هیئت حاکمه آمریکا و غرب دشمنی دارد نه با ملتهای این ممالک که خود قربانی استعمار نوین اند .
امام خمینی (س) فیلسوفی الهی ، عارفی ربانی ، فقیهی اصولی و مرجع تقلید مردم و در عین حال رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران بود . ایشان با مبانی فلسفه غرب آشنا و با مباحث فلسفه اسلامی در هر دوگرایش اشراقی و مشائی تسلط کامل داشت . شاید بتوان گفت بینش فلسفی امام تا حدودی متمایل به فلسفه شهودی و اشراقی نزدیک به سبک تلفیقی مرحوم ملاصدرا – البته با تفاوتها و امتیازاتی – بود – عرفان امام خمینی (س) مبتنی بر آیات قرآنی ، احادیث بزرگان دین وآموخته های عمل اولیاء خدا ودر چارچوب شرع مطهر اسلام بود ایشان با تصوف منفی که دین وآئین را ذکر و ورد منحصر کرده و پرهیز از انجام مسئولیتهای سیاسی و اجتماعی را ترویج نماید به شدت مخالف بود . ایشان همچنین مجتهدی برجسته در فقه و اصول بود و برای آنها اصالتی ویژه قائل بود و از آمیزش برداشتهای کلامی و فلسفی و عرفانی با احکام فقهی در مراحل استنباط احکام پرهیز داشت .
گذشته از بی اعتنایی آشکاری که در این بیانیه در ابراز این اطلاعات به چشم می خورد، این اطلاعات با یافته های صحیح دستگاه تحقیقاتی ایتالیا ناسازگاری آشکاری دارد. با نتایج بازجویی های دستگاه قضایی ایتالیا از
1- عوامل کشیک پلیس وگمرگ فرودگاه رم در تاریخ 20/9/1978.
2- گروه وخدمه پرواز شماره 881 هواپیمایی ایتالیا که طرابلس غرب را غروب روز 31/8/1978 به سوی رم ترک کرد
3- مسافران قسمت درجه یک این پرواز در تاریخ 25/9/78
4- کارمندان وخدمتکاران هتل هالیدی این را در تاریخ 26/9/78
نام بردگان فوق تصریح کردند که امام صدر وهمراهانش هرگز در میان مسافران هواپیمایی مذکور نبوده اند، همچنین بازجویی عوامل هتل نشان می دهد که با توجه به مشخصات داده شده کسانی که در هتل مذکور به نام امام صدر وشیخ محمد یعقوب اتاق ذخیره کرده اند، امام صدر وشیخ محمد یعقوب نبوده اند. این تحقیقات پیش از تاریخ 28/9/1978، بنا به گزارش رئیس پلیس مرزی در فرودگاه فیومیشینیو در تاریخ 25/9/ 1978 وگزارش رئیس پلیس رم در تاریخ 27/9/1978 به همه مقامات قضائی، دولتی وامنیـی در رم تقدیم شده است
منبع: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر
این وعده قذافی مبنی بر تلاش برای روشن شدن مسأله با هیچ اقدامی قرین نشد. جز نامه ای که سفارت لیبی در بیروت در تاریخ 28/9/78 برای مجلس اعلای شیعیان لبنان فرستاد. در این نامه تصریح شده است که مقامات امنیتی ایتالیا حضور امام وشیخ محمد یعقوب را در هتل هالیدی این رم در تاریخ 1/9/1978 تأیید کرده اند وچمدان هایشان به دادستانی کل ایتالیا تحویل داده شده است وهمه رسانه های خبری ایتالیا در این مورد اتفاق نظر دارند و دلائل وشواهد گوناگون، خبر از رسیدن امام به رم می دهد. چه بسا دستگاه های امنیتی ایران واسرائیل وآمریکا وسازمان های تندرو آلمانی در پس ربوده شدن وی باشند.
منبع: موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر
در تاریخ 21/9/78 راهپیمایی بزرگی از بیروت به مقصد دمشق، محل برگزاری کنگره سران پایداری ومقاومت (قمه الصمود والتصدی)، برگزار شد تا قضیه امام صدر در این کنگره مطرح وپیگیری شود.
به درخواست قذافی ومیانجیگری سوریه دیداری خصوصی میان وی وهیئتی از علمای لبنان شامل حضرات آقایان شیخ عبدالامیر قبلان، شیخ احمد الزین، شیخ عبدالحلیم الزین وشیخ خلیل شقیر برگزار شد.
در این دیدار قذافی تصریح کرد که:
1- وی در ساعت 5/1 بعدازظهر روز 31/8/78 م قرار ملاقاتی با امام صدر تنظیم کرده بود. اما امام حضور نیافت وبه وی گفته شد که وی لیبی را ترک کرده است در مورد این گفته دو سؤال به ذهن خطور می کند!
الف- چرا امام در این ملاقات حضور نیافته است؟ ملاقاتی که او به خاطر آن به لیبی آمده وچند روز در لیبی توقف کرده بود، با توجه به این نکته که هواپیمای مورد اشاره شش ساعت و45 دقیقه پس ازساعت ملاقات به سوی رم پرواز کرد. چنانکه بیانیه رسمی دولت لیبی خاطرنشان می کند. البته هواپیما 45 دقیقه دیرتر از وقت مقرر پرواز کرد.
ب- امام در فاصله زمانی بین قرار ملاقات با قذافی وزمان پرواز هواپیما که حدود 7 ساعت ونیم است در کجا به سر می بردند؟
چرا مقامات لیبی پس از انتشار خبر ناپدید شدن وی تحقیقاتی نکردند.
انتفاضه واژه ایست که از سال 1987 (1366 ه.ش) وارد فرهنگ انقلابی سیاسی مصطلح امروز شده است. تا پیش از این زمان لفظ انتفاضه فقط در کتابهای لغت مشهود بود ولی با خیزش توده های مسلمان فلسطین و استمرار آن. امروز شاید کمتر کسی باشد که نسبت به انتفاضه (قیام اسلامی فلسطین) بی اطلاع باشد.
انتفاضه از نظر لغوی یعنی جنبش و لرزش و حرکتی که همراه با نیرو و سرعت باشدواز نظر سیاسی و اجتماعی انتفاضه یا قیام عبارت است از رفتار و عملکرد معترضانه و شجاعانه مستمر مردم غیر مسلح فلسطین در قبال رزیم صهیونیستی اسراییل.
بدیهی است که عامل تعیین کننده انتفاضه متکی به حضور آگاهانه و عملی مردم است و اگر نقش مردم را ازقیام حذف نماییم. قیام عملا مفهومی نداشته و در واقعیت به منصه ی ظهور نخواهد رسید.
قیام و انتفاضه و انقلاب از نظر مفهوم دو وازه نزدیک به هم هستند.مقدمه هر انقلابی قیام می باشد.
فلسطینیان معترض و خشمگین نسبت به نیروهای اشغالگر در مقابله با صهیونیستهااز سنگ استفاده میکنندو با پرتاب سنگ به طرف اشغالگران از خودسان دفاع میکنند و به همین جهت از انتفاضه به عنوان انقلاب سنگ یاد میشود.
اولین انتفاضه که از آن به عنوان (انتفاضه بزرگ) یاد میشود در دسامبر 1987 ودر پی جریان یک حادثه رانندگی در جنوب اسراییل بوقوع پیوست. در آن ماجرا چند تن از کارگران فلسطینی کشته شدند. همین امر به آغاز شورشها در اردوگاههای آوارگان در نوار غزه انجامیدکه به کرانه باختری سرایت کرد.
سازمان آزادیبخش فلسطین که مقر آن در آن زمان در تونس بود.بشدت غافل گیر شد. اما عرفات بلافاصله بخود آمد و هدایت خشونتها را با موفقیت به دست گرفت .این مبارزات که با سنگ پراکنی همراه بود تبدیل به یک مبارزه ی ملی شد.
پس از کنفرانس مادرید در سال 1991 بود که شورشها فروکش کردو توافق اسراییل-سازمان آزادیبخش فلسطین در سال 1993به استقرار دولت خود گردان فلسطین و عقب نشینی اسراییل از شهرهای مهم نوار غزه و کرانه ی باختری و سر انجام برقراری حاکمیت عملی حکومت خود گردان به برخی از مناطق منتهی گردید.
شعله های انتفاضه با آغاز مذاکرات صلح اسراییل-فلسطین به خاموشی گراییدولی بدلیل اینکه فلسطینیان نتوانستند از طریق مذاکره به حقوق خود دست یابند.پس از گذشت هفت سال دوباره به انتفاضه روی آوردند.آنان به این نتیجه رسیده اند که حقوق آنها تنها از طریق مبارزه و قیام انتفاضه محقق خواهد گردید.
انتفاضه دوم مردم فلسطین که به (انتفاضه الاقصی)مشهور است و هم اکنون نیز در جریان است پس از ورود آریل شارون رهبر حزب لیکود و قصاب معروف اردوگاههای فلسطینی صبراوشتیلا به مسجد الاقصی در روز پنجشنبه7 مهر1379وسخنرانی او در جمع اطرافیان مبنی بر مشروعیت حقوق اسراییل نسبت به مسجد مزبور به وقوع پیوست که بدنبال آن موجی از خشم و نفرت را در میان فلسطینیان ایجاد نمود و خیلی سریعتر از حد تصور سراسر سر زمینهای اشغالی را فرا گرفت.
با وقوع انتفاضه مردمی فلسطین و استمرار آن تشکیلات خود گردان با توجه به برگ برنده ای که بدست آورده بودسوار بر موج حوادث شد تا از انتفاضه بعنوان اهرم فشار در مذاکرات صلح با اسراییل استفاده کند. طبیعی است که تشکیلات خود گردان نمیتواند در مقابل این موج قرار گیرد.زیرا موج جدید انتفاضه یک قیام کاملا مردمی است که تمامی سرزمینهای اشغالی را فرا گرفته است و عرفات نمیتواند آن را کنترل نماید. اگر او با انتفاضه مخالفت میکرد به ناچار میبایست
در مقابل مردم فلسطین می ایستادو این امر هرگز به نفع یاسر عرفات نبود
تجربه نشان داده است که یاسر عرفات تشنه قدرت است و به جای آنکه بدنبال پیدا کردن راه حلی
برای مشکل فلسطین و تحقق آرمانهای ملت فلسطین باشد بیشتر در تلاش است تا چند صباحی بیشتر بر مسند قدرت تکیه زند.
از آنجائی که عرفات با حمایت آمریکا و رزیم صهیونیستی بر اریکه قدرت تکیه زده است احتمال دارد با ادامه درگیریها و خشونت در منطقه . آمریکاو رزیم صهیونیستی که عرفات را عامل اصلی تداوم انتفاضه تلقی میکنند به این نتیجه برسند که عرفات دیگر کارائی خود را از دست داده و بنابر این بهترین راه حل این است که فرد دیگری که قادر به خاموش کردن شعله های انتفاضه
باشد و گرایشاتی متمایل به آمریکا و رزیم صهیونیستی داشته باسد را بر سر کار آورند.
اما انتفاضه و قیام اسلامی مردم فلسطین حرکتی خود جوش و مردمی است که امید میرود با حمایت های همه جانبه ی مسلمانان و سایر ملتهای آزاده ی جهان به حرکت خود ادامه داده وآزادی فلسطین و قدس شریف از چنگال غاصبین صهیونیست را محقق نماید.
چند سخرانی کوتاه از امام خمینی (رحمه الله):
1-سخنرانی امام در مورد روز قدس
3-سخنرانی امام در مورد قرآن کریم
5-سخنرانی امام در مورد ماه رمضان
6-سخنرانی امام خطاب به نمایندگان مجلس
7-سخنرانی امام در مورد نماز جماعت
8-سخنرانی امام در مورد آزمایش خدا
9-سخنرانی امام در مورد آمریکا و نفاق
10-سخنرانی امام در مورد اهمیت کار برای خدا
11-سخنرانی امام در مورد بیداری ملت در مقابل دشمنان
12-سخنرانی امام در مورد عامل موفقیت ملتها
13-سخنرانی امام در مورد حفظ اسلام
14-سخنرانی امام در مورد دخالت آمریکا در ایران
15-سخنرانی امام در مورد محاصره اقتصادی
16-سخنرانی امام در مورد قلم به دستان مزدور
بسم الله الرحمن الرحیم
ما در این مدت مصیبتها دیدهایم، مصیبتهای بسیار بزرگ و بعضِ پیروزیها حاصل شد که البته آن هم بزرگ بود، مصیبتهای زنهای جوان مرده، مردهای اولاد از دست داده، طفلهای پدر از دست داده. من وقتی چشمم به بعضی از اینها که اولاد خودشان را از دست دادهاند میافتد، سنگینی ای در دوشم پیدا میشود که نمیتوانم تاب بیاورم. من نمیتوانم از عهده این خسارات که بر ملت ما وارد شده است برآیم، من نمیتوانم تشکر از این ملت بکنم که همه چیز خودش را در راه خدا داد، خدای تبارک و تعالی باید به آنها اجر عنایت فرماید.
به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز پنجشنبه در دیدار فرماندهان و هزاران نفر از اعضای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، عملیات روانی دشمنان را برای تضعیف روحیه ملت ایران، نشانه ضعف و استیصال آنان خواندند و تأکید کردند: این ملت بزرگ، روز 22 بهمن گرمتر، پرشورتر و فعالتر از همیشه، در سراسر میهن عزیز، به میدان می آید و به جهانیان ثابت می کند که همچنان با هوشیاری و قدرت، به راه پرافتخار خود ادامه می دهد.
در این دیدار که در سالروز بیعت تاریخی نیروی هوایی با امام خمینی (رض) در 19 بهمن 1357 برگزار شد، ایشان یکی از اهداف عملیات روانی دشمنان را کمرنگ کردن حضور مردم در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دانستند و افزودند: روز 22 بهمن روز نگرانی و عصبانی شدن سرویسهای امنیتی و جاسوسی امریکا – اسرائیل و انگلیس است و مردم امسال نیز با حضور پرشکوه خود باعث می شوند این دشمنان به شدت حرص بخورند و ناامید شوند.